No 2019. gada 6. – 10. maijam notika projekta “No Lego līdz karjeras izvēlei nākotnē” skolēnu un skolotāju apmaiņas vizīte pie mums Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzijā, kurā piedalījās 10 somu skolēni, 2 skolotāji no Oulu un 3 zviedru skolotāji no Lundas.
6. maija pēcpusdienā apmeklējām Valkas novadpētniecības muzeju, viesiem bija iespēja gūt ieskatu Valkas vēsturē, uzzināt par komponistu un skolotāju Jāni Cimzi, kura vārds piešķirts Valkas ģimnāzijai un Valkas mūzikas skolai.
7. maijā darbs projektā sākās ar latviešu valodas mācību stundu, kurā tika apgūti latviešu valodas pamatvārdi un sarunvalodas teikumi.
Skolotāja Inta Krieviņa un 12.b klases skolēni Megija un Toms vadīja nodarbību par Java lietojumprogrammas izveidi Android ierīcēm. Skolēni un skolotāji programmu veidoja, izmantojot tiešsaistes rīku App Inventor 2. Somu un zviedru skolotāji bija ļoti ieinteresēti par šīs programmas izmantošanu.
Pēc nodarbības viesi devās ekskursijā pa skolu.
Pēc pusdienām visi projekta dalībnieki devās pie jaunāko klašu skolēniem, kur piedalījās LEGO WEDO 2 nodarbībā 1. klases skolēniem. Nodarbības tēma - ātrums. Ciemiņi vēroja, kā būvē ar elektrisko motoru vadāmu automašīnu. Somijas skolēni pirmklasniekiem palīdzēja uzlabot auto dizainu.
Pēcpusdienā skolēni un skolotāji piedalījās orientēšanās spēlē ar velosipēdiem. Tas bija veids, kā labāk iepazīt Valku un apkārtni. Jauniešiem ļoti patika. Paldies Valkas TIC darbiniekiem par atbalstu. Spēles noslēgumā visiem bija iespēja uzkāpt Valkas baznīcas tornī. Šī bija ļoti izdevusies diena.
Vakarā viesi vēroja Ģimenes dienas pasākumu Valkas Kultūras namā, kur koncerta programmu sniedza skolas deju kolektīvi, kori un teātra grupa, tā ļaujot iepazīt latviešu kultūru. Viesi atzina - tas ir pārsteidzoši, ka tik daudzi latviešu jaunieši joprojām cenšas saglabāt savas tautas tradīcijas, kas šādā veidā nenotiek Somijā un Zviedrijā.
Nākamajā dienā devāmies ekskursijā pa Vidzemi. Projekta dalībnieki apmeklēja Priekuļu Vides risinājumu institūtu, kur vairāki augsti kvalificēti zinātnieki dalījās savā darba pieredzē. Viņi pastāstīja, kā izmanto modernās tehnoloģijas, reflektējošu praksi, izstrādā pielāgotus inovatīvus risinājumus. Detalizētāk viņi pastāstīja par lidojošo laboratoriju, lai iegūtu ekosistēmas datus par zivju migrācijas izpēti, demonstrēja DJJ dronu, kas aprīkots ar termokameru. Zinātnieks Ilva Nakurte pastāstīja par ķīmijas laboratorijas darbu.
Wunder Latvia bija vēl viens uzņēmums, kuru Valmierā apmeklēja projekta dalībnieki. Šis uzņēmums projektē, būvē un optimizē digitālos risinājumus, to vidū ir Finavia, Altia u.c. Uzzinājām, ka lielākā “Wunder” filiāle darbojas Somijā, vēl ir arī filiāles Igaunijā un Vācijā. Savukārt Latvijā ir trīs biroji. Lielākais no tiem Valmierā. Ļoti interesanti bija iepazīties ar šī uzņēmuma darbinieku kultūru un tradīcijām. Skolēni uzdeva daudz jautājumu uzņēmuma darbiniekiem. Daži no viņiem izskatīja karjeras iespējas šajā uzņēmumā.
Apmeklējām gleznainās klintis, mazās alas un vērojām pīlāros veidojumus Sietiņiezī, kas atrodas 15 metru augstumā Gaujas krastos.
Pēc nopietnām sarunām uzņēmumos, ikviens baudīja picas restorānā Vīnkalni, kur īpašnieks mums stāstīja par itāļu picu, dalījās pieredzē, kā izcept labu picu. Katrs no mums pats izveidoja sev picu, kuru saimnieks cepa īpašā krāsnī. Īsts gardums!
Ceturtdien no rīta Somijas studenti un zviedru skolotāji prezentēja un stāstīja par savu valsti, pilsētu un skolu 10. un 11. klašu skolēniem.
Sekoja nodarbība, kurā skolotājs Valdis Jerums un projekta dalībnieki Keita un Miks pastāstīja, ka skolā darbojas elektronikas - robotikas pulciņš. Viena no aktivitātēm pulciņā ir saistīta ar Lego Mindstorm robotu izmantošanu. Esam piedalījušies Latvijas mēroga FLL sacensībās Valmierā, tādēļ arī viesiem izstāstījām, parādījām un devām iespēju izmēģināt Lego Mindstorm NXT robota darbību spēles laukumā. FLL jeb First Lego League ir sacensības skolēniem, kurās izmanto programmējamus Lego blokus, jeb „Brick” noteiktu uzdevumu veikšanai. Katrs gads nozīmē jaunu tēmu, šogad tā ir „Into Orbit”. Robotu spēles laukumā ir jāveic uzdevumi, kas saistīti ar kosmosu, piemēram raķetes novietošana, pavadoņa rotācija. Par katru uzdevumu noteikts punktu skaits, pie tam laiks ir ierobežots. Viesus iepazīstinājām arī ar sacensībām sagatavotā projekta prezentāciju un savu risinājumu kosmosa problēmām- sīko un ātri lidojošo detaļu savākšanas veidu.
Skolotāji Krieviņa un Jerums pastāstīja, ka vairāki skolēni, kas darbojās elektronikas - robotikas pulciņā, apmeklē arī Arduino elektronikas - programmēšanas nodarbības, ko vada divi skolotāji. Šī gada aktivitātes ir saistītas ar elektronikas shēmu saslēgšanu, izmantojot „Breadboard” jeb prototipēšanas plati, kurā, izmantojot atbilstošus vadus (conectors), var izveidot elektrisko savienojumu sensoru (sensors), LED, slēdžu (switch), pogu (button), LCD ekrāna (LCD display) pieslēgšanai pie Arduino mikrokontroliera (PIC Arduino). Nodarbībās skolēni tiek iepazīstināti ar elektronikas komponentēm, to pieslēgšanu, tad notiek shēmas izveidošana, kā arī programmas rakstīšana. Visa gada garumā esam veidojuši dažādus algoritmus krāsainu LED ieslēgšanai, izmantojuši ultraskaņas attāluma, temperatūras, mitruma sensoru, kuru informāciju varēja nolasīt ekrānā. Esam programmējuši melodijas izmantojot mazos skaļrunīšus (buzzer), kā arī pieslēguši tālvadības pulti un servomotorus.
Skolotājs Jerums projekta dalībniekiem organizēja nodarbību, kurā bija jāsaslēdz un jāprogrammē vienkāršs LED luksofors, kā arī nedaudz sarežģītāka LED virtene, programmēšanā izmantojot ciklu for. Viesi ar interesi izpildīja uzdevumus, savukārt mūsu skolēni viņiem palīdzēja un izskaidroja uzdevumus.
Pēc nodarbības devāmies iepazīt vietējo uzņēmumu enfNORD, kas montē elektrotehniskās detaļas automašīnām. Uzņēmuma vadītāja Kristīne Simonova pastāstīja par uzņēmumu, varējām sekot līdzi dažādu robotu montāžai, arī roku darbam.
Vakarā viesi un mūsu skolēni piedalījās basketbola spēlē, tā ir ļoti populāra arī Somijā.
Pēdējās dienas rītā projekta dalībnieki izmantoja eTwinning portālu, lai izteiktu savu viedokli par apmeklējumu, augšupielādēja Twinspace forumā, pievienoja fotogrāfijas un video, kā arī aizpildīja apmaiņas vizītes novērtējuma veidlapas (google doc)
Skolotāji pārrunāja nākotnes uzdevumus – par vizīti Oulu, pēdējo tikšanos Valkā un TwinSpace.
Tālāk somu un zviedru viesi devās uz Rīgu, lai iepazītu mūsu galvaspilsētu un tad dotos mājup.
Projekta koordinatore – skolotāja D. Langenfelde
6. maija pēcpusdienā apmeklējām Valkas novadpētniecības muzeju, viesiem bija iespēja gūt ieskatu Valkas vēsturē, uzzināt par komponistu un skolotāju Jāni Cimzi, kura vārds piešķirts Valkas ģimnāzijai un Valkas mūzikas skolai.
7. maijā darbs projektā sākās ar latviešu valodas mācību stundu, kurā tika apgūti latviešu valodas pamatvārdi un sarunvalodas teikumi.
Skolotāja Inta Krieviņa un 12.b klases skolēni Megija un Toms vadīja nodarbību par Java lietojumprogrammas izveidi Android ierīcēm. Skolēni un skolotāji programmu veidoja, izmantojot tiešsaistes rīku App Inventor 2. Somu un zviedru skolotāji bija ļoti ieinteresēti par šīs programmas izmantošanu.
Pēc nodarbības viesi devās ekskursijā pa skolu.
Pēc pusdienām visi projekta dalībnieki devās pie jaunāko klašu skolēniem, kur piedalījās LEGO WEDO 2 nodarbībā 1. klases skolēniem. Nodarbības tēma - ātrums. Ciemiņi vēroja, kā būvē ar elektrisko motoru vadāmu automašīnu. Somijas skolēni pirmklasniekiem palīdzēja uzlabot auto dizainu.
Pēcpusdienā skolēni un skolotāji piedalījās orientēšanās spēlē ar velosipēdiem. Tas bija veids, kā labāk iepazīt Valku un apkārtni. Jauniešiem ļoti patika. Paldies Valkas TIC darbiniekiem par atbalstu. Spēles noslēgumā visiem bija iespēja uzkāpt Valkas baznīcas tornī. Šī bija ļoti izdevusies diena.
Vakarā viesi vēroja Ģimenes dienas pasākumu Valkas Kultūras namā, kur koncerta programmu sniedza skolas deju kolektīvi, kori un teātra grupa, tā ļaujot iepazīt latviešu kultūru. Viesi atzina - tas ir pārsteidzoši, ka tik daudzi latviešu jaunieši joprojām cenšas saglabāt savas tautas tradīcijas, kas šādā veidā nenotiek Somijā un Zviedrijā.
Nākamajā dienā devāmies ekskursijā pa Vidzemi. Projekta dalībnieki apmeklēja Priekuļu Vides risinājumu institūtu, kur vairāki augsti kvalificēti zinātnieki dalījās savā darba pieredzē. Viņi pastāstīja, kā izmanto modernās tehnoloģijas, reflektējošu praksi, izstrādā pielāgotus inovatīvus risinājumus. Detalizētāk viņi pastāstīja par lidojošo laboratoriju, lai iegūtu ekosistēmas datus par zivju migrācijas izpēti, demonstrēja DJJ dronu, kas aprīkots ar termokameru. Zinātnieks Ilva Nakurte pastāstīja par ķīmijas laboratorijas darbu.
Wunder Latvia bija vēl viens uzņēmums, kuru Valmierā apmeklēja projekta dalībnieki. Šis uzņēmums projektē, būvē un optimizē digitālos risinājumus, to vidū ir Finavia, Altia u.c. Uzzinājām, ka lielākā “Wunder” filiāle darbojas Somijā, vēl ir arī filiāles Igaunijā un Vācijā. Savukārt Latvijā ir trīs biroji. Lielākais no tiem Valmierā. Ļoti interesanti bija iepazīties ar šī uzņēmuma darbinieku kultūru un tradīcijām. Skolēni uzdeva daudz jautājumu uzņēmuma darbiniekiem. Daži no viņiem izskatīja karjeras iespējas šajā uzņēmumā.
Apmeklējām gleznainās klintis, mazās alas un vērojām pīlāros veidojumus Sietiņiezī, kas atrodas 15 metru augstumā Gaujas krastos.
Pēc nopietnām sarunām uzņēmumos, ikviens baudīja picas restorānā Vīnkalni, kur īpašnieks mums stāstīja par itāļu picu, dalījās pieredzē, kā izcept labu picu. Katrs no mums pats izveidoja sev picu, kuru saimnieks cepa īpašā krāsnī. Īsts gardums!
Ceturtdien no rīta Somijas studenti un zviedru skolotāji prezentēja un stāstīja par savu valsti, pilsētu un skolu 10. un 11. klašu skolēniem.
Sekoja nodarbība, kurā skolotājs Valdis Jerums un projekta dalībnieki Keita un Miks pastāstīja, ka skolā darbojas elektronikas - robotikas pulciņš. Viena no aktivitātēm pulciņā ir saistīta ar Lego Mindstorm robotu izmantošanu. Esam piedalījušies Latvijas mēroga FLL sacensībās Valmierā, tādēļ arī viesiem izstāstījām, parādījām un devām iespēju izmēģināt Lego Mindstorm NXT robota darbību spēles laukumā. FLL jeb First Lego League ir sacensības skolēniem, kurās izmanto programmējamus Lego blokus, jeb „Brick” noteiktu uzdevumu veikšanai. Katrs gads nozīmē jaunu tēmu, šogad tā ir „Into Orbit”. Robotu spēles laukumā ir jāveic uzdevumi, kas saistīti ar kosmosu, piemēram raķetes novietošana, pavadoņa rotācija. Par katru uzdevumu noteikts punktu skaits, pie tam laiks ir ierobežots. Viesus iepazīstinājām arī ar sacensībām sagatavotā projekta prezentāciju un savu risinājumu kosmosa problēmām- sīko un ātri lidojošo detaļu savākšanas veidu.
Skolotāji Krieviņa un Jerums pastāstīja, ka vairāki skolēni, kas darbojās elektronikas - robotikas pulciņā, apmeklē arī Arduino elektronikas - programmēšanas nodarbības, ko vada divi skolotāji. Šī gada aktivitātes ir saistītas ar elektronikas shēmu saslēgšanu, izmantojot „Breadboard” jeb prototipēšanas plati, kurā, izmantojot atbilstošus vadus (conectors), var izveidot elektrisko savienojumu sensoru (sensors), LED, slēdžu (switch), pogu (button), LCD ekrāna (LCD display) pieslēgšanai pie Arduino mikrokontroliera (PIC Arduino). Nodarbībās skolēni tiek iepazīstināti ar elektronikas komponentēm, to pieslēgšanu, tad notiek shēmas izveidošana, kā arī programmas rakstīšana. Visa gada garumā esam veidojuši dažādus algoritmus krāsainu LED ieslēgšanai, izmantojuši ultraskaņas attāluma, temperatūras, mitruma sensoru, kuru informāciju varēja nolasīt ekrānā. Esam programmējuši melodijas izmantojot mazos skaļrunīšus (buzzer), kā arī pieslēguši tālvadības pulti un servomotorus.
Skolotājs Jerums projekta dalībniekiem organizēja nodarbību, kurā bija jāsaslēdz un jāprogrammē vienkāršs LED luksofors, kā arī nedaudz sarežģītāka LED virtene, programmēšanā izmantojot ciklu for. Viesi ar interesi izpildīja uzdevumus, savukārt mūsu skolēni viņiem palīdzēja un izskaidroja uzdevumus.
Pēc nodarbības devāmies iepazīt vietējo uzņēmumu enfNORD, kas montē elektrotehniskās detaļas automašīnām. Uzņēmuma vadītāja Kristīne Simonova pastāstīja par uzņēmumu, varējām sekot līdzi dažādu robotu montāžai, arī roku darbam.
Vakarā viesi un mūsu skolēni piedalījās basketbola spēlē, tā ir ļoti populāra arī Somijā.
Pēdējās dienas rītā projekta dalībnieki izmantoja eTwinning portālu, lai izteiktu savu viedokli par apmeklējumu, augšupielādēja Twinspace forumā, pievienoja fotogrāfijas un video, kā arī aizpildīja apmaiņas vizītes novērtējuma veidlapas (google doc)
Skolotāji pārrunāja nākotnes uzdevumus – par vizīti Oulu, pēdējo tikšanos Valkā un TwinSpace.
Tālāk somu un zviedru viesi devās uz Rīgu, lai iepazītu mūsu galvaspilsētu un tad dotos mājup.
Projekta koordinatore – skolotāja D. Langenfelde